meddelande

blir borta i helgen. så jag önskar er en trevlig helg. och till sist ät cupcakes.

"Tala är roligt. Tiga är tråkigt. (men har man en cupcake i munnen blir det genaste roligare)

 


såhär glad.

livet är bra nu.


glad.

jag känner mej så glad, för i helgen kommer de fina vännerna S och J upp från Jönköping! det var så länge sedan jag träffade dom. fantastiskt, så nu håller jag på att baka bröd till deras ära. det är samma recept som jag la upp för några dagar sedan, det med havregryn. men jag har nu bytt ut rågmjölet mot vanligt vetemjöl. detta för att min älskade vän Carro också ska kunna fika om hon kommer förbi.  hurra.

 

 


middag.

idag hade jag och J middag med de fina vännerna R och O. det blev potatis och grönsaker i ugn med hjortjälknöl och grönpepparsås. kanske inte den vanligaste studentmiddagen, fantastiskt gott. ibland är det verkligen bra att J jagar.


tax.

har kommit på att jag vill ha en tax, se bara på den här finingen.

snart klar.

tanken slog mig i dag, jag är snart klar med min utbildning. jag är snart sjuksköterska. hur ska det gå? då börjar en ny fas i mitt liv. emelie, sjuksköterska. inte emelie, sjuksköterskestudent med rätt att göra fel. det låter vuxet att vara sjuksköterska. vuxnare än vad jag känner mej. jag hoppas för min och framförallt patienternas skull att det kommer finnas erfaren personal på den avdelning jag börjar jobba. annars blir det nog kanske en smärre katastrof. men nu ska jag inte tänka mer på det utan njuta (?) av det faktum att jag skriver c-uppsats och ännu är emelie, sjuksköterskestudent med rätt att misslyckas och göra fel.

se bara på florence nightingale, så självsäker hon ser ut, hon kände nog aldrig såhär.


dagens.

som jag kanske nämnt tidigare så älskar jag recept som inte är så komplicerade och som det blir mycket av. här kommer ett av mina absoluta favoritbröd. lätta att göra och goda blir dom också.

frukostbröd med havre               225 grader

 

5 dl fiberhavregryn

2 dl grovt rågmjöl

1dl rågkross

1dl linfrön

2tsk salt

7dl vatten eller mjölk

2msk olja

50g färsk jäst

ca 8dl vetemjöl

 

blanda havregryn, rågmjöl, rågkross, linfrö och salt i en bunke. värm vätskan till 37 grader och rör ned den och oljan i mjölblandningen.

smula ned jästen och rör till jästen är upplöst. tillsätt allt vetemjöl och arbeta degen fem minuter i maskin eller med elvisp försedd med degkrokar. låt jäsa i ca 30 minuter.

knåda degen ordentligt och fördela den jämnt på en plåt. skåra ca 16 rutor och nagga med en gaffel. pensla med vatten och strö på havregryn och tryck fast grynen lätt.

låt jäsa i ytterligare 30 minuter.

grädda i 20-24 minuter i mitten av ugnen.


blommar.

jag är glad, min orkide som jag haft sedan jag flyttade hit till umeå har äntligen börjat blomma. den har lyckats återhämta sig efter sitt förra blommningsförsök då jag fylld av glädje skulle ta i blomman som rammlade av. jag gör inte samma misstag igen.


litteraturstudie.

i dag är dagen då jag har startat mitt nya akademiska liv. c-uppsats, smaka på ordet. skrämmande men också lite spännande. intellektuellt.

 


äntligen.

jag har hittat smycket som jag sökt efter sedan jag såg det på min fina vän p. hur snygga hjortsmycken som helst.
finns på www.johannan.com, bor du i umeå kan du även knalla ned till Schmäck Kompaniet, Kungsgatan 47.
jag tror jag vill ha en av varje metall. hurra.




havregrynsgröt.

trots den härliga hotellfrukosten så måste jag nog ändå påstå att jag tycker bäst om havregrynsgrötoch kaffe till frukost. det kan även tilläggas att jag inte fungerar någonstans utan mitt morgonkaffe. kan varmt rekomendera zoegas skånerost. den är fin. för att komma tillbaka till gröten är den härligt vardaglig, nyttig och god. håller mej dessutom mätt länge.

 

 


platt.

spana in dom här platta snyggingarna på nelly.com, perfekt  till vårens alla chinos.


sammet.

Red velvet cake

175 grader

3 1/2 dl strösocker

2 ägg

3 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1/2 tsk salt

1 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

1 msk vitvinsvinäger

1 dl raps- eller solrosolja

2 1/2 dl filmjölk

1 msk röd karamellfärg

smör eller ströbröd till formen

 

frosting

600 g färskost (philadelphiatyp)

4 1/2 dl florsocker

3 msk färskpressad limejuice och 1/2 msk rivet skal

 

Smörj och bröa en form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter.

Vispa socker och ägg poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med vinäger, olja och filmjölk. Tillsätt karamellfärgen och vispa till en slät smet.

Häll smeten i formen och grädda i 45 minuter. Kontrollera med provsticka att kakan är helt torr. Låt kakan svalna helt och lossa sedan formen.

Vispa ihop ingredienserna till frostingen. Rensa och skär jordgubbarna i skivor och spara de finaste till garnering.

Skär kakan i 3 delar. Bre ca 2 1/2 dl av frostingen på den undre delen.

Lägg på den översta delen och bred på ett tunt lager med frosting, ca 1 1/2 dl runtom.

Ställ in i kylen ca 30 minuter för att stelna.

Ta ut och bred på resten av frostingen.


lyx och familj.

lyxen i mitt liv fortsatte även i dag, morgonen började med hotellfrukost med mamma, pappa och agnes på scandic plaza. vidare så begav vi oss nordväst mot vindeln och min farbrors 60 års kalas. väl hemma i umeå igen så var det middag och mascarpone som intogs. mycket sött och gott denna helg. men bättre en fransk chokladtårta i handen än tio i skogen.


lyx.

i går var jag och J på Socialize och åt middag. den är en resturang där dom bara använder sig av lokalproducerade produkter och ekologiska produkter. fantastiskt gott och fantastiskt mysigt. rekomenderas. (clubsocialize.se) kvällens höjdpunkt var deras hemgjorda glass i tre smaker, vanilj, bär och mörk choklad med hjortron.



dagens.

jag är svag för goda kakor som det blir många av och som är smidiga att göra. kan inte få nog av sådanna recept. här kommer min favoritkaka för tillfället.

Falsk toscakaka                          200 grader

4 ägg
6 dl socker
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör

toscasmet

75 g smör
2dl socker
1,5 dl grädde
1dl ljus sirap
200g riven kokos

vispa ägg och socker poröst. blanda sedan i de övriga ingredienserna för chokladbotten. häll smeten i en långpanna och grädda i 12-15 minuter på 200 grader.

blanda alla toscasmetingredienserna i en tjockbottnad panna och koka under omrörning.

häll toscasmeten på den halvvarma kakan och grädda sedan i ytterligare 10 minuter.



fem veckor.

tänk, det har gått fem hela veckor sedan min knäoperation. och jag kan gå igen och är inte längre invalido. jag har slitit av mitt korsband som sitter i knät och häller i hop, och sedan fick dom även ta bort båda meniskerna eftersom dom var trasiga.efter operation kändes det som att jag aldrig skulle kunna röra mej normalt igen. men tänk ändå hur snabbt det går. fantastiskt. men nu ska jag fara på mitt dagliga träningspass för just mitt knä, 1,5 h spännande (not) knäövningar.

Kram!


om jag hade pengar.

skulle jag köpa den här snygga skinnväskan från Wera (ahlens.se). men den på axeln skulle nog vägen till universitetet nog kännas lättare. ja jag tror till och med att hela c-uppsatsskrivandet som jag ska börja med på måndag skulle gå som en dans. vad tycker du?




berså.

det finns för två serviser som jag drömmer lite extra om, det är Mon Amie som jag nämnt i ettidigare inlägg. men även detta verk av fantastisk formgivning och design finns med i min dröm. stig lindbergs berså.




skulle mer än gärna dricka mitt eftermiddagskaffe i den här skönheten.

muffins.

här för ett tag sedan mixtrade jag ihop ett recept på muffins eller cupcakes som många kallar det. men jag är lite konservativ så jag väljer att kalla mina för just muffins.

Havre och kardemummamuffins                   220 grader             ca 12 st.

2 ägg
2dl socker
50 g smält smör
3dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i de öövriga ingredienserna.

Fyllning

50 g smör
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl socker
2 dl havregryn
1,5-2 tsk kardemumma

Häll smeten i formarna och klicka i lite fyllning i varje. Grädda i ca 12-15 min.


indiskt.

efter det att jag och M varit och fikat på Schmäck (schmack.se) gick vi till indiska och fann där en hel del godbitar för en porslinsfantast. se bara på dessa skönheter. dessabilder är skoningslöst stulna från indiska.se.






moringa.


var inne på The Body Shop i dag och skulle trösta mej lite i snöstormen, då hittade jag dessa godbitar som doftar fantastiskt gott. lite som doften då man sitter på en bänk i en park en solig sommardag. kan behövas.

snö.

i umeå råder det en viss förvirring när det kommer till vädret. i morse då jag gick till skolan var det nästan 10 plusgrader och sol. när jag är på väg hem igen är det 0 gradigt och snöstorm. det är allt lite konstigt såhär års. men snart, snart är det vår!


tips.

söker du efter roliga lite personliga smycken så kan jag tipsa dig om kyssjohanna.se. där finns sånt.

/emelie


om jag hade tagit studenten i år...

..,vilket jag inte gör eftersom jag kommit upp i en mycket aktningsvärd ålder nämligen 23 år. Men om vi säger att jag skulle ha tagit studenten i år så skulle jag  förmodligen valt några av dom här godbitarna från asos.com och dinsko.se. Jag tycker personligen att det är fint att kombinera en skir klänning med ganska grova skor och många stora guldringar.







/Emelie


utomlands.

Jag vill åka utomlands. Till exempel så verkar inte Azorerna som ett så otrevligt ställe. Se bara på de här bilderna!

Någon som varit där?

/Emelie

 

 


blommigt, blommigt, blommigt...

Blommor kan ju verkligen vara fantastiskt vacker, kolla bara på dessa fantastiska kreationer från asos.se. Det jag tycker om med dessa klänningar är att det vilar en känsla av vintage över dom. Vad sägs?

/Emelie


ambivalens...

Upplever för tillfället viss ambivalens, har hittat dessa superfina träskor på hm.se. Kan dock  inte bestämma mej för vilka par det ska  som ska få följa med hem. Jag och J är nämligen bjudna på inte mindre än fem bröllop i sommar, vilket innebär att man (läs jag) måste ha minst fem par nya skor. Emelie som för övrigt  har en förkärlek till lite grövre träskor tänkte passa på att strutta omkring sådana till fina, skira sommarklänningar hela sommarhalvåret. Men nu är frågan vilken färg är snyggast?

/Emelie


Skirt..

Måste bara visa en fantastisk outfit som jag mer än gärna klickar hem från asos.com

 

Skirt, avslappnat och somrigt. Så här vill jag se ut i sommar!

 

Nu ska jag baka lite krämbullar för snart kommer kusinerna S och U med respektive på besök.

/Emelie


Mon Amie

Om du frågar mej är detta den absolut snyggaste porslinsserien som finns, Mon Amie från Rörsstrand. Dessa är en nyproduktion av den klassiska serien som Marianne Westman designade på 1950-talet. Det sägs att hon fick sin inspiration till serien en regnig midsommarafton.

Jag blir själv helt lycklig när jag får dricka mitt morgonkaffe ur dessa skönheter som jag fått av mina fina vänner E och C. I dag är en sådan extra fantastisk dag, solen gassar in genom mitt köksfönster och jag sitter och dricker mitt kaffe och äter min nybakade morotsbröd i lugn och ro!

Lugn och ro jag älskar det!

/Emelie


Morötter? Jatack!

Jag har precis bakat ett utomordentligt gott morotsbröd som jag tycker att ni borde testa, det är saftig, gott och har en såndär härlig lite orange färg

 

.

Emelies husmoderliga morotsbröd             175 grader.

50 g jäst

50g smör eller margarin

5 dl vatten

1,5 tsk salt

1dl vetekli

1dl solrosfrön

0,5 dl linfrö

4 dl rivna morötter

3dl grahamsmjöl

6-8 dl vetemöl

Smula sönder jästen, smält smöret och blanda vatten och smör så att vätskan blir ungefär 37 grader. Blanda jäst och degvätska. Blanda i de övriga ingredienserna, det kan vara bra att använda en bakmaskin eller en elvisp med degkrokar. Låt jäsa i ca 30 minuter. Knåda degen ordentligt på bakbord. Fördela dagen i två formar och grädda i ca 35 minuter.

Det jag tror att jag uppsattar mest med det här receptet är att det går väldigt snabbt att göra, bra om man inte begåvats med så mycket tålamod.:)

/Emelie


RSS 2.0